Page content

Perfectionisme bij je kind, kan je er iets aan doen?

 

4 tips bij Perfectionisme van je kind, kan je er iets aan doen?

Veel hooggevoelige kinderen zijn perfectionistisch en willen het meteen goed doen. Ook hooggevoelige volwassenen zijn vaak perfectionistisch. Ze mogen geen fouten maken van zichzelf. Echter leren we nieuwe dingen door het te proberen, te oefenen. Dat gaat met vallen en opstaan, met fouten en missers, waar veel hooggevoelige kinderen niet van houden. Boze en gefrustreerde buien zijn je mogelijk wel bekendLees meer

7 tips HSP met vakantiestress voor een ontspannen gevoel

Op vakantie gaan en gevoelig zijn kan soms wat extra spanning met zich mee brengen. Ik heb dit zelf ervaren, een vliegreis geeft me een behoorlijk opgesloten gevoel en lange autoreizen zijn eigenlijk ook zeker niet mijn ding ūüôā Toch besluit ik elk jaar weer uit mijn comfortzone te stappen en gewoon met vakantie te gaan, met het vliegtuig. Dus Spanje here we come again!

Vakantie en HSP kan het goed samen? Ja, ik denk van wel. Hoe bewuster je bent van gevoeligheid hoe beter je kunt zorgen voor jezelf of je kind. Daarom geef ik je graag een aantal tips om relaxed je vakantie in te gaan.

  • Tip 1¬†Voorbereiding:¬†Bereid jezelf voor op wat er komt, rustig inpakken, vraag hulp, krijg hulp en zie de lol ervan in, waarom ga je op vakantie? de Zon, de gezelligheid, de verbinding. Houd het doel voor ogen.

 

  • Tip 2.¬†Schakelen:¬†Geef jezelf tijd om om te schakelen van werk/school naar vakantie, dus plan bijv. een rustig weekend vooraf, en ga niet gelijk dezelfde dag op vakantie. Ook kinderen dienen af te schakelen van de laatste periode op school.

 

  • Tip 3¬†Ontspan op tijd:¬†Ga niet pas ontspannen en vakantie hebben in het vliegtuig of de auto, maar probeer al eerder los te laten. Neem rust tijdens het pakken van de koffer. Ga in de tuin zitten en doe even niks of doe een ademhalingsoefening en ga dan weer verder.

 

  • Tip 4¬†Plan rustdagen:¬†Plan rustdagen in op vakantie. Een dagje alleen ‚Äėthuis‚Äô blijven en bijvoorbeeld lekker lezen en luieren. Als HSP geniet je zoveel intenser dat het nodig is om extra rust te nemen en de prikkels te verwerken.

 

  • Tip 5¬†Simpele activiteiten: De activiteiten hoeven niet veel en groots. De meest waardevolle herinneringen zijn die herinneringen waarin er verbinding met elkaar is, toch? En dat zijn vaak de ‚Äėsimpele‚Äô activiteiten.¬†De activiteiten waar jij als gevoelsmens met je hart aanwezig bent. Daar hoef je niets voor te doen, je hoeft er alleen met je aandacht bij te zijn.

 

  • Tip 6¬†Matig met social media:¬†juist deze tip kan jezelf zoveel rust opleveren is mijn ervaring. Je hoofd is relaxter, je hoeft niet te vergelijken of te piekeren of jij wel echt iets leuks te melden hebt¬†ūüė䬆Kortom wees je zelf en geniet van alles wat jouw vakantie je te bieden heeft in het moment. Dat delen van de foto’s en ervaringen komt later wel weer.

 

  • Tip 7¬†Drink extra water:¬†¬†Je lichaam bestaat voor 70% uit water. Tijdens de vakantie eet je wellicht niet zo gezond, of je neemt wat meer wijntjes. Maar zorg in elk geval dat je lijf gehydrateerd blijft. Het spoelt je afvalstoffen, prikkels, slecht eten direct door. Dus drink genoeg, ook als je onderweg bent of op vakantie. Water heb je nodig om (energetisch) te reinigen, dus zorg goed voor jezelf.

Ik wens je een hele fijne vakantie toe. Ik ga zelf na deze week ook afschakelen en genieten van een welverdiende vakantie. Even wat tijd voor me, myself en I zodat ik in september weer volledig opgeladen verder kan met het inspireren om mensen bewust te maken van hun mooie talent : hooggevoeligheid!

Niet alle HSP-ers houden van een echte vakantie. Toch is het goed om af en toe echt even een break te nemen en niet te zorgen en te ontzorgen. Even jezelf op nummer 1 zetten. Daarom start ik dit najaar met Persoonlijke groei en HSP retreats.

Wil jij in je eigen kracht staan? Wil je vriendelijker voor jezelf zijn? Beter voor jezelf (leren) zorgen?

De retreat vindt plaats op een mooie, comfortabele, knusse locatie, aan het bos. De perfecte plek om jezelf 1 of een paar dagen terug te trekken, je batterij op te laden en even alleen maar met jezelf bezig te hoeven zijn.

Wil je hier alvast wat meer van weten kijk dan zeker even op Relax & Geniet voor de HSP retreat mogelijkheden en persoonlijke groei arrangementen. Hopelijk zie ik je gauw!

Liefs

Jolanda de Jong (1976) is van oorsprong energetisch (Sensi+) therapeut en kinderfluisteraar en¬†ervaren in behandeling van HSP klachten als overprikkeling,¬†vermoeidheid, angst, onzekerheid en negatief zelfbeeld.¬†Ze zet haar hooggevoelige gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf of¬† je kind naar boven te halen.¬†Haar huidige missie is (hoog)gevoelige grote en kleine mensen inspireren¬†om weer te gaan stralen van binnenuit door het inzetten¬†je eigen kracht door het leren werken met energie en dat op een laagdrempelige ‚Äúnuchtere‚ÄĚ manier.¬†Daarom heeft ze online trainingen over HSP, bewustzijn & energie ontwikkeld met enorm veel waardevolle lessen zowel wetenschappelijk als ook ¬†vanuit haar eigen ervaringen. Daarnaast geeft ze dag en meerdaagse retreats via Relax & Geniet. Zo hoopt ze een waardevolle bijdrage te leveren aan gevoelige mensen.

 

Verander je frequentie, verander je leven

Voor wie mij een beetje kent, weet al dat ik al jaren naast hooggevoeligheid expert juist met energie, trillingen en de wet van de aantrekking werk. Ik geloof dat we verbonden zijn met alles en iedereen en bovendien dat alles energie is. Een half jaar geleden nam ik me voor om meer tot rust te komen, de praktijk even te laten voor wat het was en te focussen op mijzelf en een nieuwe richting op te gaan om nog meer bewustzijn te brengen op gebied van hooggevoeligheid en bewustzijn. Afgelopen jaar ben ik dan ook door schade en schande wijs geworden wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van online bewust gevoelig academy¬†over hooggevoeligheid, bewustzijn en intu√Įtie maar yeah, I did it:-)

En wat een bijzonder jaar is het geworden kan ik wel zeggen. Er werden andere dingen van mij gevraagd dan ik in de planning had staan, want 2 bedrijven runnen terwijl er even geen behandelingen meer gegeven mochten worden tijdens Corona lockdown geven toch even een iets andere vibe….. Gelukkig zijn we inmiddels weer up and running. Toch wil ik je laten zien dat we in die “stille tijd” niet echt stil gezeten hebben. Maar de Law of Life (= energie volgt aandacht) of anders gezegd het volgen van je eigen frequentie goed gebruikt hebben. Een lockdown maakte in zowel mij als mijn echtgenoot de creativiteit in onszelf los. We keken naar de kansen die voorbij kwamen, waar anderen mopperden of in de angst schoten, deden wij waar we goed in zijn, bij ons zelf blijven, ons gevoel blijven volgen, in balans blijven door optimale zelfzorg toe te passen en dromen, durven doen….

Relax en Geniet

Voor ons betekende het dat we eindelijk, met hulp van een aantal collega’s van ons fysioteam ons¬†Natuurhuisje Relax en Geniet¬†konden opknappen zodat er meer mensen van deze prachtige locatie kunnen genieten en vooral tot rust komen. Geweldig vind ik het dat het deze zomer steeds verhuurd is, en dat ik al veel mooie mensen rondgeleid heb op deze magische plek. Ik blijf het bijzonder vinden hoe het universum met je samenwerkt als je er voor open staat. ¬†Want hoe kan het ook anders, onze energie zat er in, en wat je aandacht geeft groeit is ons motto.¬†Voor mij is dit gewoon een weten en ik kan er enorm veel voorbeelden van geven ūüôā

Wees je bewust dat al je gedachten krachten zijn, en dat je deze zelf kunt sturen in elke situatie. Hadden wij bij de pakken neer gezeten, denk ik dat we veel stress hadden gehad, nu daarentegen focussen we ons op de toekomst en op wat er wel kan. Dat is de reden waarom ik dit met je deel. Zodat jij ook gaat vertrouwen op jezelf en het samenwerken met jouw hart, jouw hoogste goed, het universum, je Goddelijk of hoe je het ook noemt.¬† Zo verander je binnen no time je leven naar positieve vibes! Wil je ook weten hoe energie werkt voor jou? Kijk dan zeker even bij de online training¬†Volg je gevoel, versterk je intu√Įtie. In je eigen tijd met een kopje thee werken aan jezelf. Er is zoveel meer mogelijk!

Je bent tenslotte je eigen wondermiddel met je zelfhelend vermogen die voor ieder lichaam en geest werkt. En vergeet niet dat gedachten krachten zijn.  Datgene waar jij op focust krijg je meer van. Want energie stroomt altijd welke richting wil jij dat jouw energie stroomt? Zoals ik al eerder zei volgens de universele wet : LAW of LIFE,

Wil je hier meer over weten ben je van harte welkom bij Relax & Geniet. We verzorgen er diverse dag retreats en meerdaagse retreats gericht op HSP en persoonlijke groei.

Ik vind jezelf zo nu en dan echt op nummer 1 zetten een welkome  mani

er om mijn lijf en mind te harmoniseren. Zie ik je gauw?

Groetjes

Jolanda de Jong (1976) is van oorsprong energetisch (Sensi+) therapeut en kinderfluisteraar en¬†ervaren in behandeling van HSP klachten als overprikkeling,¬†vermoeidheid, angst, onzekerheid en negatief zelfbeeld.¬†Ze zet haar hooggevoelige gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf of¬† je kind naar boven te halen.¬†Haar huidige missie is (hoog)gevoelige grote en kleine mensen inspireren¬†om weer te gaan stralen van binnenuit door het inzetten¬†je eigen kracht door het leren werken met energie en dat op een laagdrempelige ‚Äúnuchtere‚ÄĚ manier.¬†Daarom heeft ze online trainingen over HSP, bewustzijn & energie ontwikkeld met enorm veel waardevolle lessen zowel wetenschappelijk als ook ¬†vanuit haar eigen ervaringen. Daarnaast geeft ze dag en meerdaagse retreats via Relax & Geniet. Zo hoopt ze een waardevolle bijdrage te leveren aan gevoelige mensen.

Ben jij erg gevoelig en snel overprikkeld en zie jij dit nog steeds als een probleem of last? Ben ik HSP?

Ben je gevoelig voor licht, geluid, geuren? Of voor de mening van anderen?

Herken je dat, dat je in een restaurant het laatste plekje vindt en dat je blij bent, dat er nog een plekje was, maar op het moment dat je er zit, besef je dat de muziek die uit de box net boven je, jou toch steeds afleidt van het gesprek wat je probeert te voeren met je gezelschap. Daarnaast merk je op de de geuren uit de keuken precies naast je toch wel erg overheersen. Je geeft dit bij je tafelgenoot aan, en deze kijkt je met een verbaasde blik aan, het was hem of haar totaal niet opgevallen. En bovendien krijg je een opmerking dat je jezelf wel wat aanstelt, want de muziek is toch gezellig, of de geuren uit de keuken is toch heerlijk om alsvast in de mood te komen voor dat lekkere hapje waar je op wacht.

Voel je snel sfeer aan, de emoties van anderen?

Je zit heerlijk in je element op de bank. Je hebt een fijne dag achter de rug en denkt even relaxen voordat je aan het eten begint. Dan komt je partner thuis. Je ziet al bij binnenkomst dat zijn humeur veel te wensen overlaat. Hij kijkt nors voor zich uit, groet je niet, of amper en je weet…zijn dag was niet bepaald prettig, hij heeft nog niets gezegd, maar jij voelt dat hij behoorlijk “pissig” is. In eerste instantie probeer je nog aardig te zijn en je hulp aan te bieden door een luisterend oor te zijn. Maar daar heeft hij of zij even geen behoefte aan. Voor je het weet raak je geirriteerd of zelfs pissig op hem om niets. Herkenbaar?

Heb je een groot gevoel van verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid?

Of ben jij een persoon die gelijk alles wil oplossen voor de ander. Bijvoorbeeld als je vriend of vriendin een probleem heeft. Ik neem als voorbeeld een relatieprobleem. Dat jij direct en altijd klaar staat en zo met het probleem van je vriend of vriendin bezig bent, dat het lijkt alsof het ook echt jouw probleem is? Dat het lijkt alsof jij dit probleem voor hen moet oplossen, omdat je je zo verantwoordelijk voelt voor het geluk van de ander. En bovendien merk je al snel op dat het gaat over een communicatie issue waarbij jij voor beide partijen wat te zeggen hebt over hoe eerlijk of oneerlijk het is.

Ben je snel overprikkeld of moe, bijvoorbeeld op verjaardagen of in het centrum?

Je houd van winkelen, tenminste je houdt van nieuwe kleding, en vol goede goed en met plezier rij je de parkeerplaats van het winkelcentrum. De eerste winkels heb je nog een vrolijk humeur, je hebt nog niet precies gevonden wat je wilt. Want je bent nu eenmaal een twijfelkont. Als je 3 winkels verder bent, begin je te¬†gapen… het lijkt wel alsof alle energie uit je lijf is getrokken. Stap voor stap strompel je verder. Je vrolijke humeur klapt om naar vermoeidheid en bij het minste geringste reageer je lichtelijk ge√Įrriteerd op de persoon waar je mee samen bent, of de voor jouw voeten lopende winkelend publiek. Je bent weer blij als je thuis bent. Je neemt een frisse douche en je hebt weer energie genoeg om de dingen te doen die jij leuk vind.

Pieker je veel (vooral over de ander, over wat je gezegd hebt en hoe dat over gekomen zou zijn bijvoorbeeld)

Je komt aan op een feestje. Iemand zegt terloops tegen je, whow jij bent veranderd en gaat door met het gesprek waar hij mee bezig was met iemand anders. Je vraagt je tijdens je jas ophangen af, wat hij bedoelt met deze opmerking? Ben ik dikker geworden? Of kom ik arrogant over?¬† Zoveel ben ik toch niet veranderd? Tja, ik doe tegenwoordig wel aan persoonlijke ontwikkeling, maar ik wil niet dat ze me als zweverig of anders zien. Zouden ze me zweverig vinden? Kortom je piekert je suf en het gaat ten koste van jouw leuke avond. Het kan ook zijn dat jij juist een grappige opmerking maakt die er zo uit flapte. Je schrok er zelf van. Iedereen lachte er om, maar zag jij nu een teleurstelling in de persoon waar je het grapje mee maakte?¬† Wat als je hem nu echt gekwetst hebt, dat was echt niet de bedoeling…. Zal ik er nog wat over zeggen, dat het niet mijn bedoeling was? Of zou je het daarmee erger maken? En voila je bent weer in je hoofd aanwezig en vergeet te genieten van het moment.

Vind je het moeilijk om nee te zeggen en keuzes te maken?

Je hebt voor jezelf een avondje bank hangen ingepland, heerlijk even helemaal niets. Je beste vriendin belt op en vertelt dat je van plan is om naar de stad te gaan om een dansje te wagen. Ze vraagt of je meegaat. Want ze gaat liever niet alleen en haar andere vriendin is ziek en kon ook al niet. Nu hoopt ze dat jij wel meegaat, want jij had tenslotte toch niets gepland. 3 x raden wat jij gaat doen….. natuurlijk ga je mee, want je kunt een vriendin niet alleen laten toch? Ze heeft je nodig. Ook al heeft jouw lichaam jou al lang aangegeven dat het tijd is om rust te nemen na bijv. een lange werkweek.

Heb je last van concentratieproblemen, onrust, angst en/of boosheid?

Je bent altijd aardig, vriendelijk en meelevend voor andere mensen. Ze zijn graag in jouw buurt, omdat ze weten dat je een luisterend oor voor ze bent. Toch voel je regelmatig van binnen een bepaalde boosheid omhoog komen, je kan het niet precies duiden. Naar buiten ben je namelijk nooit boos, maar inwendig ben je boos op jezelf omdat je je niet goed genoeg vind, of omdat je je anders voelt dan anderen. Iemand kan je een mooi compliment geven, maar jij ontvangt het niet echt. Je leeft eigenlijk meer in je hoofd en voelt je onrustig. Je kunt de rust niet pakken en men zegt regelmatig, ho ho.. .doe eens even rustig aan. Je moet zoveel van jezelf. Laat de controle toch eens los.

Heb je er wel eens aan gedacht dat je gewoon hoogsensitief bent? Dit is geen ziekte maar een mooie eigenschap die je wellicht nog niet onder controle hebt. Wil je weten hoe je het beste omgaat met hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij jezelf? Ik heb er daarom speciaal voor jou een online training over gemaakt waarbij wetenschappelijke onderzoeken gecombineerd zijn met mijn eigen ervaringen als energetisch HSP therapeut. Je vindt er praktische theorie en fijne oefeningen om te leren bij jezelf te blijven en in balans te zijn. Online basiscursus HSP

Besef dat jij de keuze hebt om te veranderen wat je anders wil.

Dat is het mooiste cadeau wat je kunt ontvangen van jezelf. Wil je meer weten over het aanbod wat ik geef? kan dan eens  hier. 

Van stress en onzekerheid naar rust in je hoofd en vertrouwen in jezelf en je gezin!

Jolanda de Jong (1976) is van oorsprong energetisch (Sensi+) therapeut en kinderfluisteraar en¬†ervaren in behandeling van HSP klachten als overprikkeling,¬†vermoeidheid, angst, onzekerheid en negatief zelfbeeld.¬†Ze zet haar hooggevoelige gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf of¬† je kind naar boven te halen.¬†Haar huidige missie is (hoog)gevoelige grote en kleine mensen inspireren¬†om weer te gaan stralen van binnenuit door het inzetten¬†je eigen kracht door het leren werken met energie en dat op een laagdrempelige ‚Äúnuchtere‚ÄĚ manier.¬†Daarom heeft ze online trainingen over HSP, bewustzijn & energie ontwikkeld met enorm veel waardevolle lessen zowel wetenschappelijk als ook ¬†vanuit haar eigen ervaringen. Daarnaast geeft ze dag en meerdaagse retreats via Relax & Geniet. Zo hoopt ze een waardevolle bijdrage te leveren aan gevoelige mensen.

5 tips om direct stress te verminderen

Stress…

We kennen het allemaal wel. De een heeft er meer last van dan de ander. We leven nu eenmaal in een drukke maatschappij. En ook al zou deze Corona tijd met de verplichte lockdown kunnen dienen voor wat meer rust zullen een hoop mensen juist in deze tijd stress ervaren. Want er heerst nogal wat angst met betrekking tot dit virusje. En niet alleen vanwege het virus, maar ook over de toekomst, want wat als jij nu net een ondernemer bent die nog steeds niet kan of mag ondernemen? Of een van je dierbaren ligt op de IC, reken maar dat je dan extra stress met je meedraagt. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat je je gespannen voelt of niet lekker in je vel zit. Wat kun je hier nu concreet zelf aan doen? Ik deel graag 5 anti stress tips die ik zelf regelmatig toepas, als ik mezelf aan het voorbij rennen ben, of als de nieuwsberichten of verhalen van andere mensen toch bij me binnenkomen en ook ik nog weleens overweldigd raak ūüėČ

Tip 1: Beperk je taken

Je kunt beter 1 taak volledig goed doen, dan allerlei taken half, of afraffelen. Voer je taak dus met zorg en aandacht uit. Dat geeft rust en bovenal voldoening.

Tip 2: Wees dankbaar

Dankbaar voor wie je bent en wat je hebt, helpt je direct naar een blij en tevreden gevoel. Focus je niet op wat je niet hebt, maar juist op wat je wél hebt. Je kunt een dagboekje bijhouden, of bij het avondeten met je gezin delen waar je dankbaar voor bent. Wedden dat jij een heel ander gesprek aan tafel krijgt?

Tip 3: Adem bewust

In lastige situaties ga je vaak snel en oppervlakkiger ademen. Je zet als het ware spanning letterlijk vast. Je hulpademhalingsspieren zoals in je keel en je nek gaan mee doen, en dat geeft spanningsklachten in nek en schouders. Train jezelf om diep in en uit te ademen, diep naar je buik toe. Dit maakt de spanning in je lichaam en hoofd los en geeft ontspanning in je lijf.

Tip 4: Ga op informatie-dieet 

Overal waar je komt, sta je open voor informatie. Voor de een is dat een praatje met de buurvrouw of de bakker, voor de ander komt informatie via een collega of via social media en natuurlijk niet te vergeten het journaal. Soms zijn mensen zo gehecht aan klagen en praten over wat er niet goed gaat. Negatief nieuws maakt dat je stress ervaart. Al het onrecht in de wereld kost energie omdat het je boos, bang, verdrietig en machteloos maakt. Daarom kijk ik zelf al jaren geen journaal meer en laat ik ook de krant links liggen. En, ik mis het totaal niet. Mijn advies, zorg dat je enkel informatie tot je neemt die positief en helpend is voor je energie niveau.

 

Tip 5: Luister naar je hart

 

Als je werk, je relatie je niet langer vervult, word je ongelukkig en ziek. Ga dus zeker niet in discussie met je hart, maar luister ernaar. Zet vervolgens elke dag een klein stapje om jouw geluk zelf te cre√ęren. Na een jaar zie je dat al die kleine stapjes iets moois teweeg heeft gebracht. Volg je gevoel en je kunt het niet fout doen.

Vind je dit laatste nog wat lastig? Zoek dan zeker wat hulp in de vorm van een therapeut, coach, of bijvoorbeeld een online zelfhulp training, zodat het makkelijker wordt om naar je hart te luisteren en je gevoel te volgen. Daarmee bereik je 2 dingen, minder stress en een gelukkiger leven.

Take care en start vandaag nog met het jezelf op nummer 1 zetten.

Liefs

 

 

 

 

Jolanda de Jong (1976) is van oorsprong energetisch (Sensi+) therapeut en kinderfluisteraar en¬†ervaren in behandeling van HSP klachten als overprikkeling,¬†vermoeidheid, angst, onzekerheid en negatief zelfbeeld.¬†Ze zet haar hooggevoelige gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf of¬† je kind naar boven te halen.¬†Haar huidige missie is (hoog)gevoelige grote en kleine mensen inspireren¬†om weer te gaan stralen van binnenuit door het inzetten¬†je eigen kracht door het leren werken met energie en dat op een laagdrempelige ‚Äúnuchtere‚ÄĚ manier.¬†Daarom heeft ze online trainingen over HSP, bewustzijn & energie ontwikkeld met enorm veel waardevolle lessen zowel wetenschappelijk als ook ¬†vanuit haar eigen ervaringen. Daarnaast geeft ze dag en meerdaagse retreats via¬†Relax & Geniet. Zo hoopt ze een waardevolle bijdrage te leveren aan gevoelige mensen.