Leven met hooggevoeligheid: Omgaan met spiegels en triggers
24 januari 2024 
3 min. leestijd

Leven met hooggevoeligheid: Omgaan met spiegels en triggers

Leven met Hooggevoeligheid: Omgaan met Spiegels en Triggers

Oh jee, je wordt getriggerd of in elk geval geconfronteerd met een emotie, en dat gebeurt altijd op een moment dat het net even niet uitkomt. Je hebt er geen tijd voor. Herkenbaar?


Bij mij gebeurt het ook wel eens. Op zich is het niet erg om je triggers even te parkeren voor later, maar dat "bewaren voor een later moment" moet je er wel echt laten zijn. Daarom is het belangrijk rustmomenten in je dag in te plannen, zodat je ruimte maakt voor je gevoelens en emoties. Doe je dit langere tijd niet, dan kun je mentale, emotionele of zelfs fysieke klachten als een boemerang terugverwachten.

Ik geef je een voorbeeld: je bent boos om een opmerking die je partner maakt in het bijzijn van anderen. Je wilt er tegenin gaan, maar besluit de harmonie te bewaren. De opmerking raakt echter diep, en je drukt je gevoelens weg. Binnenin voel je boosheid en verdriet. Je stapt de kamer even uit om even naar het toilet te gaan, je ademt in en uit, komt weer binnenlopen alsof er niets aan de hand is. Echter, in je binnenwereld voelt het anders. Herkenbaar?

Je kunt hier later in de auto op de terugweg op meerdere manieren mee omgaan:

1) Vermijden: Je doet alsof er niets aan de hand is, je duwt bewust of onbewust je nare gevoelens weg of walst eroverheen door het over koetjes en kalfjes te hebben.

2) Confrontatie: Je laat weten wat je dwarszit, schuift de schuld af op de ander, en hoopt op begrip. De reactie van de ander bepaalt echter hoe jij je voelt. Als je partner er tegenin gaat voel je je nog beroerder en bedenk je in jezelf had ik het maar nooit gezegd, nu voel ik me nog slechter. Het kan dus even opluchten, maar het lost niets op en geeft je enkel een kater.

3) Benoemen van je gevoel: Je laat de ander weten wat je dwarszit. Je benoemt het gevoel wat je voelt en dat het je raakt zonder schuld toe te wijzen. Want  je weet dat jij zelf verantwoordelijk bent voor jouw gevoelens. Je neemt een moment voor jezelf, probeert te voelen welk deel geraakt is en welke oude overtuiging opkomt. Wat wil het je vertellen? Je erkent en doorvoelt je emoties, waardoor je een stukje in jezelf heelt.

Bij al deze opties is het je hoofd die zich dolgraag wil bemoeien met het voorval. Je mind of ook wel je ego genoemd zoekt namelijk altijd naar identieke situaties uit het verleden en mogelijke gevaren in de toekomst, om je veilig te houden waardoor je weer in je hoofd cirkelt.


Hoe doorbreek je dit patroon als HSP?

  1. Bewustwording: Word je bewust van je reactiepatronen en erken dat je gevoelens er mogen zijn.
  2. Ruimte creëren: Plan bewust rustmomenten in je dag om je gevoelens te ervaren en te doorvoelen.
  3. Communicatie: Benoem je gevoel zonder schuld toe te wijzen, zowel aan jezelf als anderen.
  4. Zelfreflectie: Neem een moment voor jezelf om te onderzoeken welk deel van jou geraakt is en waarom.
  5. Laat je hoofd los: Erken de rol van je mind, maar laat het niet de overhand nemen. Breng de focus terug naar je gevoel en lichaam.

Door bewust om te gaan met spiegels en triggers, en door jezelf de ruimte te geven om je gevoelens te ervaren, kun je als HSP een weg vinden om niet in je hoofd te blijven cirkelen. Het is een proces van zelfliefde en acceptatie, waarbij je steeds meer in verbinding komt met je ware zelf. En onthoud, je bent goed genoeg zoals je bent.

Vind je dit nu nog lastig? Weet dan dat er binnen het  Online programma van Stralend jezelf zijn een app bestaat, waarbij je altijd een sessie is, die je op ieder gewenst moment kunt doen. Daarnaast zijn er ook voice boost berichtjes die direct uit je heftige emotie haalt alsof je beste vriendin of je therapeut tegen je praat. Je kunt zelfs kiezen voor het samen loslaten van de emotie door oefeningen die je op een prettige wijze zelfstandig thuis kunt uitvoeren. 

Je hebt dus geen therapeut of coach nodig, want jouw sensitieve soulcoach zit in je broekzak :-) 

Wil je hier meer over weten? Kijk dan zeker even op de pagina van Bewust Gevoelig Het maakt je leven als Hoogsensitief persoon een stuk lichter en gemakkelijker. 

Liefs,




Reactie plaatsen