Opvoeden

Thuis lesgeven aan je kinderen tijdens corona quarantaine?

Tips voor thuis lesgeven, is misschien wel de meest gegoogle zin op dit moment. Het is voor veel ouders best lastig in deze “Corona” tijd om alles draaiende te houden. Naast verplicht thuiswerken als medewerker of ondernemer ben je opeens ook “schooljuf” en “sportleraar” en entertainer. Misschien maak je je zorgen over de (financiële) toekomst en daarbij stapelen de extra huishoudelijke taken zich op. Je probeert als ouder daarnaast de harmonie in het gezin te houden, wat soms best lastig is. Veel gezinsleden dicht op elkaar in een ruimte, strijd om laptop of tablet om online lessen van school te volgen en in te loggen in je eigen werkomgeving niet te vergeten… Herkenbaar?

Alles is even anders dan anders

Misschien voel je zelfs wel de angst en onzekerheid van de omgeving? Het nieuws dat je volgt, de berichten op social media ze zijn helaas niet opbeurend of vrolijk. En die extra negativiteit kan behoorlijk overweldigend zijn. Is dit herkenbaar voor jou? Lees dan even verder voor mijn tips om je in deze tijd juist in rust en vertrouwen te zijn, ondanks de chaos waar we met zijn allen in terecht zijn gekomen. Kan het ook anders. Ik heb zelf ervaren wat het met mezelf en mijn gezin en werkomgeving doet als je focust op de fijne dingen in je leven. Deze periode leent zich namelijk ook voor een tijd van stil staan en vertragen en de controle los te laten. Je kunt niet anders want veel dingen zijn momenteel niet mogelijk of je hebt er gewoonweg geen controle over.  En daar mee leren ZIJN is al een mooie oefening om rust en vertrouwen te oefenen 😊 Want zijn we niet allemaal een beetje doorgeslagen in “moeten” en “leren” in het dagelijkse leven?  We moeten dit, we moeten dat… Maar wat als je eerst eens leert kijken naar wat er NU is?

Je ademhaling

Je kunt zelf natuurlijk iets doen om je rust en vertrouwen te vergroten in periode van stress. Adem eens een paar keer rustig 4 tellen in en 4 tellen uit via deze oefening met je aandacht op je hart. Je kunt eventueel je hand op je hart leggen. Hoe voelt dit? Kun je beter voelen wat er echt belangrijk is? Is het niet zo dat jouw gezondheid en de gezondheid van je gezin en je “inner circle” op dit moment het allerbelangrijkste is? Op het moment dat je dit beseft kun je bij heel veel “zorgen, taken en verplichtingen” al een vraagteken zetten. Is het echt noodzakelijk?

Bijvoorbeeld is het echt noodzakelijk om je kleuter via online lessen cognitieve vaardigheden bij te brengen in deze maand? Of kan je kleuter prima door de spontane “lessen” die zich in de natuur of in het dagelijkse gezinsleven voordoen leren? Is het echt noodzakelijk om jouw kind uit groep 4 zoveel extra (t)huiswerk mee te geven voor de komende maand? Of ga je samen extra tijd creëren om door de ogen van je kind te kijken naar deze situatie. Kinderen zijn zo wijs van binnen, daar kunnen we allemaal nog wat van leren.  En vind jij het als ouder noodzakelijk dat jouw puber in huis de structuur van vroeg opstaan aanhoudt, omdat het “hoort” of denk je, mijn puber heeft de laatste maanden zoveel stress ervaren van school en het doorleren in vakanties voor toetsweken, ik laat hem eerst eens echt uitrusten en daarna ga ik het gesprek aan van wat is belangrijk  zodat de motivatie om iets te gaan doen en opdrachten in te leveren noodzakelijk zijn om over te gaan en wat heeft hij van jou nodig? Misschien heeft je puber in deze tijd wel heel iets anders nodig. Ze willen zelfstandig zijn en dat je niet te veel met hen bemoeid, dus moet je dan wel strakke regels over “verplichte leermomenten” maken, of kan je samen met elkaar tot een compromis komen zodat er minder strijd is en toch niet aan verantwoordelijkheden voorbij wordt gegaan? Wij zijn hier thuis zeker op vele vlakken het gesprek aangegaan over school, over de gevaren voor risico groepen voor Corona, als gelijken omdat ieder individu net zoveel recht heeft op zijn eigen mening en op zijn eigen manier met de situatie om mag gaan (met in achtneming van de RIVM regels :-). Door op een ontspannen manier om te gaan met deze voor hen onverwachte situatie voelen ze zich serieus genomen en komt de zelf motivatie ook veel meer naar boven. Er wordt van zowel leerkracht, ouder als kind iets anders verwacht. De vraag die regelmatig bij mij opkomt: Hoe zou het zijn als de we deze periode gebruiken door ieders echte interesses en talenten weer te zien? Hoe zou het zijn als iedereen zijn eigen creativiteit weer zou aanspreken?

Creativiteit

Gisteren kwam ik een interview tegen van “meester Hidde” ook wel de rappende leraar genoemd, geweldig hoe creativiteit hier wordt gebruikt om uit de ontstane noodzaak online onderwijs ook plezier te halen. En hoe mooi zou het zijn dat je ook als ouder weer bewust wordt van de talenten van je eigen kind op alle vlakken. Dat je bewust kijkt naar de behoefte van je kind, niet omdat het moet, maar omdat je ontdekt wat hij of zij werkelijk nodig heeft. En dat hoeft naar mijn mening zeker niet alleen op cognitief vlak te zijn. Juist de dingen die we vaak niet op school leren zoals dankbaarheid, vreugde, zelfvertrouwen en zorgen voor je naasten komen nu goed van pas.

Ook ik werk momenteel veel van huis uit. Ik vind nog steeds de rust en ruimte om mijn uniekheid uit te drukken op mijn manier en een veilige haven voor mijn kinderen te zijn. Daarom deel ik graag de tips die ik toepas waardoor ik de rust en ruimte die ik als gevoelig mens nodig heb kan waarborgen. Ik deel ze graag met jou.

1) Laat je kind een paar keer springen.

Om even letterlijk te landen op de aarde. Zo zullen piekergedachten, volle hoofden en druk gedrag wegzakken. ZO belangrijk! Ook leuk om met elkaar te doen. Je laat je eigen zorgen ook even naar de achtergrond gaan.

2) Stel vragen aan je kind

als:

  • Hoe kan deze (school)dag nog leuker worden voor jou en voor mij?
  • Hoe kan deze (school)dag beter gaan dan dat je ooit van te voren kon bedenken?
  • Wat zorgt ervoor dat je een fijne dag krijgt vandaag? En wat kun jij doen om een ander een leuke dag te bezorgen?

Je kind hoeft niet meteen een antwoord te geven. Het gaat erom dat je de aandacht naar een positieve focus brengt. Wat je uitstraalt krijg je tenslotte vanzelf terug. Het kan even wennen zijn om op deze manier te kletsen met elkaar. Maar je kind zal je er dankbaar voor zijn. En door de focus positief te houden zul je zelf ook meer rust en ruimte gaan ervaren.

3) Gebruik je humor

maak plezier met elkaar en zorg dat er elke dag een moment is van (schater)lachen, slappe lach of droge humor die je inzet om een goede sfeer te brengen in jouw omgeving. Ook vind je puber dit in het begin misschien niet leuk, als jij niet meer kunt stoppen met lachen, je zult zien dat hij of zij vanzelf ook moeten lachen en dat geeft een diepe verbinding.

4) Ga uit je comfort zone

en dans bijvoorbeeld mee op de favoriete muziek van je kind of maak een gekke tik tok video

En vergeet niet van ‘overleven’  naar LEVEN te gaan. Kijk daarom naar je eigen gedrag, maak aanpassingen als dingen niet werken en

zorg dat je bewust wordt van datgene wat noodzakelijk is in deze tijd——- Liefde —— !

Groetjes

 

Jolanda de Jong (40) is energetisch (Sensi+) therapeut, emotiespecialist, echtgenote, moeder van 2 (hoog) gevoelige kinderen. Ze zet haar hooggevoelige en mediamieke gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf én je kind naar boven te halen. Dit doet ze door inzet van een Nes energetische bodyscan, spiegelsessie en lichaamsgerichte behandelingen voor kinderen en volwassenen. Tevens verzorgt ze diverse workshops en cursussen gericht op massage, bewustzijn en & praktische spiritualiteit.

Help mijn kind heeft geen zelfvertrouwen, wat kan ik doen?

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen, noemen we ook wel vertrouwen in jezelf!  Zowel hooggevoelige kinderen als hooggevoelige volwassenen worstelen nog al eens met het vertrouwen in zichzelf.Als ouder wil je dolgraag dat je kind in zichzelf gelooft en zichzelf vertrouwt. Jij doet dat immers ook en je wilt dat je kind gelukkig is. Hooggevoelige kinderen kunnen heel goed aanvoelen wat de ander nodig heeft. Hierdoor hebben ze vaak de neiging zich aan de ander aan te passen, omdat ze het heel goed kunnen aanvoelen en snel doen wat die ander nodig heeft of wil. Als kinderen dit echter vaak en langdurig doen, zie ik vaak dat ze niet meer zo goed weten en voelen wat ze zelf willen. Hierdoor raken ze het vertrouwen in zichzelf kwijt. Ook herkenbaar als je inmiddels volwassen bent en hooggevoelig?

Wat kun je doen?

In mijn praktijk leer ik kinderen altijd je eigen beste vriend of vriendin te worden. Wanneer ze worstelen met zichzelf over een bepaald thema haal ik altijd aan: Wat zou je tegen je beste vriend of vriendin zeggen in deze situatie? Zeg dit dan ook tegen jezelf en beschouw jezelf als je eigen beste vriend of vriendin. Daarnaast leer ik kinderen weer voelen wie ze zelf zijn en waar ze blij van worden. Aarding staat daarbij centraal in de behandeling van het zelfvertrouwen van een gevoelig kind! Naar mijn idee is er naast aandacht voor de aarding nog één hele mooie tip voor ouders om mee te nemen voor een boost in het zelfvertrouwen van je kind.

Jij bent hét voorbeeld

Dit is wellicht een inkoppertje, maar jij bent zelf het voorbeeld als het gaat om vertrouwen! Kinderen zijn net spiegels ze luisteren niet naar wat je zegt, maar kíjken naar wat je doet. Kijk eens hoe jij reageert op een situatie? Word je onzeker? of heb je geen vertrouwen in jezelf? Als jij zacht bent voor jezelf, bijvoorbeeld als je een fout maakt, is dat het gedrag dat ze zullen overnemen. Heb je echter zelf weinig zelfvertrouwen of ben je perfectionistisch? Dan is de kans groot dat je kinderen dat ook zijn of worden. Weet dit! Het is niet erg.  Je hebt elke dag op nieuw de kans om het anders te doen. Laat ze door je eigen gedrag zien dat ze zelf kunnen kiezen hoe ze reageren op situaties.

Liefde en warmte

Een kind bouwt zelfvertrouwen op door een liefdevolle opvoeding. Ik hoop dat jij als ouder zoveel mogelijk vanuit je hart probeert op te voeden. Zorg dus voor een veilige thuisbasis door duidelijke grenzen, structuur en regelmaat. Verder is het fijn als je erkenning hebt voor de gevoelens van je kind, waardoor een kind zich veilig genoeg voelt om zichzelf te ontwikkelen en het vertrouwen te krijgen dingen te gaan ontdekken. In ieder geval liefde en warmte en veiligheid voor je kind. Dat is super belangrijk. Dat ze kunnen terugvallen op hun ouders als het even niet gelijk lukt. Dat ze nog even op je mogen leunen als het spannend is, maar waar jij helpt ze uit de comfortzone te gaan zodat een kind uiteindelijk leert hoe het moet en een succes ervaring opdoet. Dat is het grootste geschenk wat je hen kunt geven.

Ontspanningsoefeningen

Kinderen met weinig zelfvertrouwen kunnen soms veel piekeren over wat er allemaal niet lukt. Hierdoor kunnen ze zich somber voelen, moeite krijgen met inslapen of zeer gespannen zijn. Heeft jouw kind hier last van? Dan kunnen ontspanningoefeningen of een kindermassage helpen. Je kind leert z’n aandacht te richten op het hier en nu, waardoor het stopt met piekeren. Speciaal om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten heb ik een online cursus help je kind ontspannen ontwikkeld, waarbij je leert hoe je meer zelfvertrouwen bij je kind ontwikkelt en hoe je kind zelf kan leren te ontspannen, wat weer in het voordeel is voor het zelfvertrouwen van je kind.

Oefen met helpende gedachten

De cliëntjes die mij van de Bewust Gevoelig praktijk kennen weten het… je gaat na je behandeling niet weg zonder een kaartje te trekken. Daarvoor werk ik met diverse kaartjes, waaronder “Eigenwijsjes”. Dit zijn leuke kinderkaarten met een positieve uitspraak erop. Zoals:

Afbeeldingsresultaat voor eigenwijsjes

 

“Ik kan het!”
“Ik zeg wat ik voel!”

“Ik vertrouw op mijn gevoel!”

Laat je kind een kaartje trekken. Dit wordt de spreuk van je kind voor één dag of voor één week. Hang het kaartje op een zichtbare plek in huis, zodat je kind er regelmatig aan herinnerd wordt. De uitspraken geven een steuntje in de rug en versterken een positief zelfbeeld. Eigenwijsjes zijn er voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar en geven op een speelse manier meer zelfvertrouwen. Kinderen zijn er dol op!

Wat doe jij om je kind meer zelfvertrouwen te geven?

Groetjes

Jolanda de Jong (43) is energetisch (Sensi+) therapeut, emotiespecialist, echtgenote, moeder van 2 (hoog) gevoelige kinderen. Ze zet haar hooggevoelige en mediamieke gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf én je kind naar boven te halen. Dit doet ze door inzet van, energetische lichaamsgerichte behandelingen en online afstemmingen voor kinderen en volwassenen. Tevens verzorgt ze diverse workshops en online cursussen gericht op hooggevoeligheid, bewustzijn en & praktische spiritualiteit. 

Voed jij je kinderen wel goed op? :-)

Deze week is het de week van de opvoeding.  Omdat ik in mijn praktijk veel werk met zowel ouder als kind wilde ik uiteraard wat schrijven over opvoeden…. maar dan wel over bewust of intuïtief opvoeden. Want ik denk echt als je vanuit je hart opvoed en naar jezelf als opvoeder durft te kijken. Jouw eigen pijn kunt oplossen of opzij kunt zetten dat je zoveel meer kunt bereiken voor je kind.Lees meer

Ben jij een goede moeder?

♥ JA, 

jij kunt er echt van uit gaan dat jij een goede moeder bent. De beste moeder die jij voor je kind kunt zijn. Je doet elke dag je uiterste best. Soms is er alleen die blinde vlek. Dingen die ze zelf niet kunt zien en dus ook niet begrijpen…..

Onbewuste

Vergelijk je bewustzijn met een ijsberg. Een ijsberg bevindt zich 10 % boven water en de andere 90% onder water. Je bent je bewust van de 10% of  je dit nu als probleem of uitdaging ziet,  de andere 90% ligt in jouw onderbewuste. Hoe meer jij je bewust wordt van jouw onbewuste patronen en overtuigingen hoe beter je je problemen kunt oplossen of ze in elk geval als uitdaging kunt gaan zien.Lees meer

5 Tips om hooggevoelige kinderen direct te gronden!

Is jouw kind hoog sensitief, of extra gevoelig voor prikkels van buitenaf? Juist in deze periode van “drukte” is het fijn om je kind te laten ontspannen. Dit kan ook gemakkelijk thuis. Probeer de onderstaande technieken eens bij je kind of jezelf 🙂 uit om direct meer balans te brengen.

ADEMHALING
Onze manier van ademhalen heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. Als je oppervlakkig via de borst ademt, raken we sneller overprikkeld. Laat je kind langzaam en diep adem  halen tot in zijn of haar buik. Laat je kind focussen bij het uitademen. Bij het uitademen verlaat negatieve energie of overprikkeling het lichaam. Je kind wordt er rustig van en je werkt tevens aan zelfvertrouwen.Lees meer