arrow_drop_up arrow_drop_down
24 november 2015 

5 Tips om hooggevoelige kinderen direct te gronden!

Is jouw kind hoog sensitief, of extra gevoelig voor prikkels van buitenaf? Juist in deze periode van “drukte” is het fijn om je kind te laten ontspannen. Dit kan ook gemakkelijk thuis. Probeer de onderstaande technieken eens bij je kind of jezelf ūüôā uit om direct meer balans te brengen.

ADEMHALING
Onze manier van ademhalen heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. Als je oppervlakkig via de borst ademt, raken we sneller overprikkeld. Laat je kind langzaam en diep adem  halen tot in zijn of haar buik. Laat je kind focussen bij het uitademen. Bij het uitademen verlaat negatieve energie of overprikkeling het lichaam. Je kind wordt er rustig van en je werkt tevens aan zelfvertrouwen.

BALLON
Leer je kind aan om elke dag een Ballon (Ei of kauwgombal) om zich heen te vormen om zichzelf te beschermen tegen het oppikken van negatieve energie. Laat hem zich een bol van licht voorstellen die helemaal om hem heen zit als een ballon. Positieve energie kan er doorheen, maar negatieve energie niet. Laat je kind denken aan de leuke activiteiten en positieve uitwisselingen die ze de hele dag doormaken.

STAART
Laat je kind op een stoel of  op de grond zitten en laat het zich voorstellen dat hij of zij een staart heeft die de grond ingaat. Dit is een koord waar ze negatieve emoties (energie) mee naar de aarde kunnen afvoeren en positieve emoties (energie) kunnen opnemen. Lukt het om de negatieve energie af te voeren? En krijg je ook positieve energie omhoog via dezelfde weg. Kan je het verschil voelen? Zijn het andere kleuren?

BOOM
Terwijl je kind rechtop staat laat je hem/haar zich voorstellen dat hij/zij een grote, stevige boom is met wortels die uit de onderkant van de voeten groeien en diep de aarde ingaan. Voelt je hoe stevig en sterk ze zijn in verbinding met de grond?

aarden en gronden

BLOTE VOETEN
Loop buitenshuis op je blote voeten, als het weer het toelaat. Zo kan je kind goed aarden. Laat je kind het verschil voelen tussen gras, aarde, beton, zand, rotsen en water als ze lopen.

Het dagelijks herhalen van deze oefeningen zal je kind helpen het (lichaams)bewustzijn te verhogen en balans te brengen in zijn eigen systeem. Dat geeft rust, balans en zelfvertrouwen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen! Naast deze oefeningen kun je natuurlijk ook de voetjes masseren voor het slapen gaan of een voetenbadje met aroma geven om dagelijkse spanning los te laten.

Mocht je er niet helemaal uitkomen, of ben je geinteresseerd op welke manier je jouw hooggevoelige kind kunt verder helpen? Start dan met de online cursus Hooggevoelig kind, start bij de basis. Hierin leer je nog meer manieren om te aarden, en overprikkeling tegen te gaan.

Veel plezier met de oefeningen!

Groetjes

Claudia
Door

Claudia

op 25 November 2015

wow, Jolan, wat ziet dit er gaaf uit!!!! Supermooi en inhoudelijk heel goed x

Jolanda de Jong
Annemieke
Door

Annemieke

op 26 November 2015

Wow, een mooie nieuwe site en je eigen blog: complimenten!! Ik weet wat ik morgen voor oefeningen kan doen, want die stuitert de tent uit. Van wie zal hij dat nou hebben? ;-) Dankjewel voor de tips!

Jolanda de Jong
Door

Jolanda de Jong

op 27 November 2015

En Annemieke, gelukt vandaag de oefeningen te introduceren? Graag gedaan ik hoop dat een hoop kindjes snel in balans zijn ondanks de turbulente decemberdrukte

Reactie plaatsen