arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2020 

Thuis lesgeven aan je kinderen tijdens corona quarantaine?

Tips voor thuis lesgeven, is misschien wel de meest gegoogle zin op dit moment. Het is voor veel ouders best lastig in deze “Corona” tijd om alles draaiende te houden. Naast verplicht thuiswerken als medewerker of ondernemer ben je opeens ook “schooljuf” en “sportleraar” en entertainer. Misschien maak je je zorgen over de (financiële) toekomst en daarbij stapelen de extra huishoudelijke taken zich op. Je probeert als ouder daarnaast de harmonie in het gezin te houden, wat soms best lastig is. Veel gezinsleden dicht op elkaar in een ruimte, strijd om laptop of tablet om online lessen van school te volgen en in te loggen in je eigen werkomgeving niet te vergeten… Herkenbaar?

Alles is even anders dan anders

Misschien voel je zelfs wel de angst en onzekerheid van de omgeving? Het nieuws dat je volgt, de berichten op social media ze zijn helaas niet opbeurend of vrolijk. En die extra negativiteit kan behoorlijk overweldigend zijn. Is dit herkenbaar voor jou? Lees dan even verder voor mijn tips om je in deze tijd juist in rust en vertrouwen te zijn, ondanks de chaos waar we met zijn allen in terecht zijn gekomen. Kan het ook anders. Ik heb zelf ervaren wat het met mezelf en mijn gezin en werkomgeving doet als je focust op de fijne dingen in je leven. Deze periode leent zich namelijk ook voor een tijd van stil staan en vertragen en de controle los te laten. Je kunt niet anders want veel dingen zijn momenteel niet mogelijk of je hebt er gewoonweg geen controle over.  En daar mee leren ZIJN is al een mooie oefening om rust en vertrouwen te oefenen 😊 Want zijn we niet allemaal een beetje doorgeslagen in “moeten” en “leren” in het dagelijkse leven?  We moeten dit, we moeten dat… Maar wat als je eerst eens leert kijken naar wat er NU is?

Je ademhaling

Je kunt zelf natuurlijk iets doen om je rust en vertrouwen te vergroten in periode van stress. Adem eens een paar keer rustig 4 tellen in en 4 tellen uit via deze oefening met je aandacht op je hart. Je kunt eventueel je hand op je hart leggen. Hoe voelt dit? Kun je beter voelen wat er echt belangrijk is? Is het niet zo dat jouw gezondheid en de gezondheid van je gezin en je “inner circle” op dit moment het allerbelangrijkste is? Op het moment dat je dit beseft kun je bij heel veel “zorgen, taken en verplichtingen” al een vraagteken zetten. Is het echt noodzakelijk?

Bijvoorbeeld is het echt noodzakelijk om je kleuter via online lessen cognitieve vaardigheden bij te brengen in deze maand? Of kan je kleuter prima door de spontane “lessen” die zich in de natuur of in het dagelijkse gezinsleven voordoen leren? Is het echt noodzakelijk om jouw kind uit groep 4 zoveel extra (t)huiswerk mee te geven voor de komende maand? Of ga je samen extra tijd creëren om door de ogen van je kind te kijken naar deze situatie. Kinderen zijn zo wijs van binnen, daar kunnen we allemaal nog wat van leren.  En vind jij het als ouder noodzakelijk dat jouw puber in huis de structuur van vroeg opstaan aanhoudt, omdat het “hoort” of denk je, mijn puber heeft de laatste maanden zoveel stress ervaren van school en het doorleren in vakanties voor toetsweken, ik laat hem eerst eens echt uitrusten en daarna ga ik het gesprek aan van wat is belangrijk  zodat de motivatie om iets te gaan doen en opdrachten in te leveren noodzakelijk zijn om over te gaan en wat heeft hij van jou nodig? Misschien heeft je puber in deze tijd wel heel iets anders nodig. Ze willen zelfstandig zijn en dat je niet te veel met hen bemoeid, dus moet je dan wel strakke regels over “verplichte leermomenten” maken, of kan je samen met elkaar tot een compromis komen zodat er minder strijd is en toch niet aan verantwoordelijkheden voorbij wordt gegaan? Wij zijn hier thuis zeker op vele vlakken het gesprek aangegaan over school, over de gevaren voor risico groepen voor Corona, als gelijken omdat ieder individu net zoveel recht heeft op zijn eigen mening en op zijn eigen manier met de situatie om mag gaan (met in achtneming van de RIVM regels :-). Door op een ontspannen manier om te gaan met deze voor hen onverwachte situatie voelen ze zich serieus genomen en komt de zelf motivatie ook veel meer naar boven. Er wordt van zowel leerkracht, ouder als kind iets anders verwacht. De vraag die regelmatig bij mij opkomt: Hoe zou het zijn als de we deze periode gebruiken door ieders echte interesses en talenten weer te zien? Hoe zou het zijn als iedereen zijn eigen creativiteit weer zou aanspreken?

Creativiteit

Gisteren kwam ik een interview tegen van “meester Hidde” ook wel de rappende leraar genoemd, geweldig hoe creativiteit hier wordt gebruikt om uit de ontstane noodzaak online onderwijs ook plezier te halen. En hoe mooi zou het zijn dat je ook als ouder weer bewust wordt van de talenten van je eigen kind op alle vlakken. Dat je bewust kijkt naar de behoefte van je kind, niet omdat het moet, maar omdat je ontdekt wat hij of zij werkelijk nodig heeft. En dat hoeft naar mijn mening zeker niet alleen op cognitief vlak te zijn. Juist de dingen die we vaak niet op school leren zoals dankbaarheid, vreugde, zelfvertrouwen en zorgen voor je naasten komen nu goed van pas.

Ook ik werk momenteel veel van huis uit. Ik vind nog steeds de rust en ruimte om mijn uniekheid uit te drukken op mijn manier en een veilige haven voor mijn kinderen te zijn. Daarom deel ik graag de tips die ik toepas waardoor ik de rust en ruimte die ik als gevoelig mens nodig heb kan waarborgen. Ik deel ze graag met jou.

1) Laat je kind een paar keer springen.

Om even letterlijk te landen op de aarde. Zo zullen piekergedachten, volle hoofden en druk gedrag wegzakken. ZO belangrijk! Ook leuk om met elkaar te doen. Je laat je eigen zorgen ook even naar de achtergrond gaan.

2) Stel vragen aan je kind

als:

  • Hoe kan deze (school)dag nog leuker worden voor jou en voor mij?
  • Hoe kan deze (school)dag beter gaan dan dat je ooit van te voren kon bedenken?
  • Wat zorgt ervoor dat je een fijne dag krijgt vandaag? En wat kun jij doen om een ander een leuke dag te bezorgen?

Je kind hoeft niet meteen een antwoord te geven. Het gaat erom dat je de aandacht naar een positieve focus brengt. Wat je uitstraalt krijg je tenslotte vanzelf terug. Het kan even wennen zijn om op deze manier te kletsen met elkaar. Maar je kind zal je er dankbaar voor zijn. En door de focus positief te houden zul je zelf ook meer rust en ruimte gaan ervaren.

3) Gebruik je humor

maak plezier met elkaar en zorg dat er elke dag een moment is van (schater)lachen, slappe lach of droge humor die je inzet om een goede sfeer te brengen in jouw omgeving. Ook vind je puber dit in het begin misschien niet leuk, als jij niet meer kunt stoppen met lachen, je zult zien dat hij of zij vanzelf ook moeten lachen en dat geeft een diepe verbinding.

4) Ga uit je comfort zone

en dans bijvoorbeeld mee op de favoriete muziek van je kind of maak een gekke tik tok video

En vergeet niet van ‘overleven’  naar LEVEN te gaan. Kijk daarom naar je eigen gedrag, maak aanpassingen als dingen niet werken en

zorg dat je bewust wordt van datgene wat noodzakelijk is in deze tijd——- Liefde —— !

Groetjes

 

Jolanda de Jong (40) is energetisch (Sensi+) therapeut, emotiespecialist, echtgenote, moeder van 2 (hoog) gevoelige kinderen. Ze zet haar hooggevoelige en mediamieke gaven in om je te begeleiden het beste uit jezelf én je kind naar boven te halen. Dit doet ze door inzet van een Nes energetische bodyscan, spiegelsessie en lichaamsgerichte behandelingen voor kinderen en volwassenen. Tevens verzorgt ze diverse workshops en cursussen gericht op massage, bewustzijn en & praktische spiritualiteit.

Jolanda de jong
Door

Jolanda de jong

op 3 April 2020

Wil je meer tips ontvangen? Links dan eens bij de gratis community www.bewuatgevoeliigacademy.nl

Cynthia Lukassen - van Hooydonk
Door

Cynthia Lukassen - van Hooydonk

op 9 April 2020

Dankjewel voor deze blog. Het is inderdaad even roeien met de riemen die we hebben. Maar met begrip voor jezelf en elkaar kom je al een heel eind. Ik ga vandaag eens goed springen met mijn dochter!

Reactie plaatsen